اختراعی جدید برای درمان نوروپاتی

 بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت از نوروپاتی رنج می برند، این عارضه موجب ضعف،  بی حسی و درد دردست ها و پاها می شود. برخی از بیماران این عارضه را نظیر احساس  برق گرفتگی یا سوزن سوزن شدن پاها یا دست ها و برخی دیگر نظیر حس راه رفتن بروی  آتش توصیف می کنند.

نوروپاتی محیطی اختلال در اعصاب محیطی، حسی، حرکتی و خودکار است که ستون فقرات را به پوست ، ماهیچه ها و ارگانهای داخلی متصل می کند. این عارضه می تواند بصورت موقت ایجاد  شده سپس برای مدتی ناپدید شود یا اینکه به آهستگی در طی سالها پیشرفت کند و بصورت  بسیار شدید ظهور کند .

بیش از صد نوع مختلف نوروپاتی محیطی وجود دارد که دارای علایم ، نحوه ی پیشرفت و پروگنوز خاص خود می باشند اما علایم شایع این بیماری مورمور شدن ، بی حسی، حس غیر طبیعی  و درد در پاها است . با گذشت زمان این علایم به کل  قسمت های پا و دست سرایت می کند. نوروپاتی به علل مختلفی بروز می کند .  30 درصد  همه ی موارد آن علت مشخصی ندارد (idiopathic) و در 30 درصد دیگر موارد علت دیابت است. سایر علل این بیماری شامل تومورها، اختلالات خود ایمنی ، عفونت ها  سموم یا عدم تعادل تغذیه ای می باشد.

تاکنون هدف اصلی همه ی درمانها برای این اختلال، کنترل عامل ایجاد کننده نوروپاتی  بوده است. زیرا با رفع علت، نوروپاتی خود به خود بهبود می یابد. مسکن ها ، داروهای ضد صرع، کپساسین، پچ لیدوکائین و داروهای  ضد افسردگی به منظور کاهش درد نوروپاتی محیطی تجویز می شوند. تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست می تواند  به کاهش  علایم این ضایعه کمک  کند. در این روش الکترودهایی بروی پوست قرار داده می شود و جریان الکتریکی از طریق الکترودها با فرکانس های مختلفی از پوست عبور می کند. این روش باید بطور منظم تکرار شود تا تأثیرات آن مشاهده گردد.

در تکنولوژی جدید از یک تحریک کننده ی الکتریکی بنام ReBuilderبه جای دارو برای خلاصی از بی حسی ودرد این عارضه استفاده می شود. این وسیله ی جدید از فرستادن پیام عصبی به مغز جلوگیری می کند در نتیجه درد نوروپاتی محیطی دیابتی، نوروپاتی ایدیوپاتیک ، پلی نوروپاتی و نوروپاتی ایجاد شده به دلیل شیمی درمانی را مهار می کند.

این اختراع جدید همچنین برای درمان درد بیماریهای نظیر مالتیپل اسکلروز(MS)، سندرم پای بی قرار، دیستروفی عضلانی(MDCharcot Marie-Toothو سندرم piriformis entrapmentکارایی دارد .

دستگاه ReBuilderدر 96 درصد از موارد موثر گزارش گردید. استفاده از این وسیله همراه با تغییر شیوه ی زندگی نظیر رژیم اختصاصی برای هر فرد و انجام ورزش می تواند انتخابی جدید برای درمان بیماران باشد.

 دکتر Marc ottمی گوید: چون این اختلال با هدایت عصبی مرتبط است بنابراین باید راه حلی الکتریکی برای آن اختراع می شد. در این روش دستگاه با اندازه گیری میزان  سیگنال غیر طبیعی که به مغز فرستاده می شود یک فرکانس الکتریکی مناسب را برای بازگرداندن  عصب به الگوی طبیعی پیام رسانی تولید وانتقال می دهد. از آنجائیکه  برای هر بیمار میزان غیر طبیعی بودن سیگنال های عصبی متفاوت است بنابراین لازم است  ابتدا الگوی تخصصی هر بیمار تهیه و بررسی شود. به این منظور دستگاه به طور اختصاصی برای هر بیمار فرکانس خاص را تولید وتحریک الکتریکی را تولید می کند.

این درمان شامل ورزش بروی یک صفحه ی ارتعاشی است، این کار به بازگرداندن تعادل و  کنترل نورولوژیک بیمار کمک می کند. دستگاه ReBuilderزندگی را برای افراد مبتلا به نوروپاتی قابل تحمل کرده است .

به گفته ی دکترOttهر عصب دارای یک ریتم الکتریکی خاص است، این ریتم مانند ریتم قلب که در الکتروکاردیوگرام ثبت می شود، در افراد سالم نرمال و طبیعی است . اما شکل این  موج الکتریکی به دلیل مشکلات عروقی و نرسیدن مواد مغذی کافی یا به دلیل  تخریب اعصاب بوسیله ی مواد شیمیایی یا عوامل دیگر بهم می خورد. هنگامیکه الگوی این  موج تغییر می کند دیگر حس فرد در لمس اجسام یا عملکرد فرد به صورت طبیعی نخواهد بود. در این صورت بخشی از اعصاب حسی یا اعصاب حرکتی دچار مشکلاتی می شوند. نوروپاتی می تواند اعصاب حسی یا اعصاب حرکتی و یا هر دو را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین  بازگرداندن الگوی طبیعی به عصب مسئله اصلی است.

در این درمان نتیجه  در اولین جلسه  برای بیماران مشهود است گاهی بیماران در اولین جلسه ی درمان اعتراف می کنند که در طی 2، 3 یا 4 سال گذشته پای خود را احساس نمی کردند و در همین جلسه ی اول حس پاهای آنها  بازگشته است. در کنار این درمان استفاده از پلت فرم ارتعاشی و تغذیه ی نرمال سبب بازسازی  مجدد ماهیچه ها و اعصاب شده و مجدداً آنها را به الگوی طبیعی و قبلی خود بر می گرداند. بنابراین حجم ماهیچه به  حالت قبل برگشته و بیماران نتایج سریع و تعجب آور آنرا مشاهده می کنند. این روش سبب  تغییر شیوه ی زندگی و تحرک بیشتر و دوری از بی تحرکی این افراد می شود در نتیجه این افراد مستقل  از دیگران قادر به انجام کارهای روزانه ی خود خواهند شد.

منبع: www. rebuildermedical.com